Жителі прикордонних районів у всьому світі живуть "з кордону", навіть у заможних країнах. В основному це робиться за рахунок різниці цін на промислові і продовольчі товари, нафтопродукти і їздять одні до одних на закупи. Якщо все в рамках закону, то це лише пожвавлює торгівлю та сприяє розвитку добросусідства. Якщо закон порушують, то це вже контрабанда. Українці і поляки не виняток у таких відносинах.
Є добропорядні відносини, а є й контрабанда.Нам стало відомо про один із дуже цікавих видів незаконного бізнесу на кордоні. Не ручаємося за точність деталей, самі у такій схемі участі не брали, але зі слів поінформованих людей виглядає це так.
Добропорядний громадянин Польщі придбав для власних потреб товар на суму 1000 доларів і звісно отримав чек на придбану суму. Не менш добропорядний громадянин України, приїхавши в гості, просить його за символічну ціну продати йому чек. А дальше уже справа техніки і криміналу. По дорозі до України вага цього злощасного чеку значно зростає. Домовившись на митниці і отримавши потрібні відмітки, чек повертається в Польщу уже як документ на експортований товар і має право вимагати відшкодування з польського бюджету за експорт. Ми навели примітивну схему.
Адже можна й торгову фірму в Польщі створити, або спільне польсько-українське підприємство і возити повітря, але вже не чеки, а солідні документи, за рахунок польського бюджету. Можна й навпаки, але отримати ПДВ з українського бюджету надто складно і дорого. Відкати зашкалюють. Польський бюджет суттєво більший і законослухняніший. Хоча, в принципі, можна й за рахунок українського.
Одне слово все зводиться до банального ввозу документів під «Такс-фрі» з відповідними печатками від польських та наших митників на товар якого …немає…. Створюються фіктивні фірми, залучені фіскальні органи, як в Україні так і в Польщі, обидві митниці. У вивезені документи вписують потрібних людей, знову ввозять в Польщу і вам повертають ПДВ на товар, який навіть не покидав склад магазину, або якого попросту там немає.
Очевидно, щоб ліквідувати таку схему потрібно міняти митників з обох сторін, адже вони ключова ланка, або взагалі кордон між Польщею і Україною ліквідувати.